Opel heeft in zijn rijke historie veel meer gemaakt dan alleen auto’s. In veel meer sectoren heeft Opel nieuwe technologieën bereikbaar gemaakt voor een groter publiek. De naaimachines en fietsen zijn nog wel bekend, maar wist je dat Opel nog veel veelzijdiger was? In een aantal blogs staan we stil bij enkele van deze ‘vergeten’ Opel-producten. In dit tweede deel: de gemotoriseerde ploeg.
Het nieuwe ploegen
In 1911 introduceert Opel een opvallende machine. Twee enorme stalen wielen, met daarvoor een motorblok en erachter een metalen geraamte. In andere woorden: Opel introduceert de gemotoriseerde ploeg. In die tijd zijn door paarden getrokken ploegen weliswaar veelal vervangen door stoomploegen, maar die zijn ook niet ideaal. Een stoomploeg moet door meerdere mensen worden bediend, heeft opwarmtijd nodig en is ook in gebruik minder handzaam. Allemaal zaken waarvoor Opels gemotoriseerde ploeg een oplossing biedt.
Door één persoon te bedienen
De motor van de ploeg heeft een inhoud van liefst tien liter en levert een vermogen van 60 pk. Dat is niets naar huidige maatstaven, maar keurig voor die tijd. De motor doet door zijn plaatsing ver vooraan ook gelijk dienst als contragewicht voor de ploegen aan de andere kant van de grote wielen. De gemotoriseerde Opel-ploeg kan door één persoon worden bediend, die een zitplaats heeft net achter de grote wielen en voor de ploegen.
Helaas, deze keer geen succes
Volgens de productbeschrijving os het mogelijk ‘om per dag tien tot twaalf hectare niet al te zware grond te ploegen’. Dat zal de boer flink wat werk en tijd besparen. De praktijk blijkt echter anders. In de regio Rijn-Main, waar Opel destijds actief is, zijn de akkers te klein om gemakkelijk met zo’n machine te werken. Kwestie van goed idee, maar verkeerde plaats dus. Kort nadat Opel de productie van de gemotoriseerde ploeg stopt, breekt ook nog de Eerste Wereldoorlog uit. Het project is daarna nooit meer opnieuw opgestart. Wel mag Opel zich de eerste autofabrikant met een agrarisch voertuig noemen.