Opel heeft in zijn rijke historie veel meer gemaakt dan alleen auto’s. In veel meer sectoren heeft Opel nieuwe technologieën bereikbaar gemaakt voor een groter publiek. De naaimachines en fietsen zijn nog wel bekend, maar wist je dat Opel nog veel veelzijdiger was? In een aantal blogs staan we stil bij enkele van deze ‘vergeten’ Opel-producten. In dit derde deel: de hefwagen.
Baanbrekende machine
Op initiatief van Heinrich Müller, destijds wethouder transport in Rüsselsheim, ontwikkelt Opel in 1936 een hefwagen. Die wordt verkocht voor 3.750 Rijksmark. Met een laadvermogen van 3 ton en een hefhoogte van twee meter is het in die tijd een baanbrekend apparaat. De transporter met hefinstallatie wordt aangedreven door een 1,5-liter motor van 27 kW (35 pk) en maakt gebruik van de techniek van de Blitz en Olympia. Dat is goed te zien aan de motorkap met radiator. De brandstoftank heeft een inhoud van 30 liter. Eigenlijk is de hefwagen bedoeld voor snelheden tot 40 km/u, maar hij kan sneller rijden.
Verkocht onder licentie
Er zijn zo’n driehonderd exemplaren van de Opel hefmachine gebouwd, een productieaantal waarmee het voor die tijd een succes genoemd kan worden. De belangrijkste klanten zijn de Deutsche Reichsbahn en Deutsche Post. Opel richt zich echter toch liever op de productie van wegvoertuigen en verkoopt de productie van de hefmachine in 1940 onder licentie aan een andere Duitse voertuigfabrikant.
Hefmachines bewaard gebleven
In 1976 zijn er nog zo’n zestig Opel Blitz-heftrucks in gebruik. Eentje staat nu in Deutsches Landwirtschaftsmuseum (DLM) in Hohenheim vlak bij Stuttgart. Bij liefhebbers van historische voertuigen is het voertuig bekend als ‘Hubmüller’ (hef-Müller), een verwijzing naar Heinrich Müller.