Elektrificatie van het modellenaanbod speelt bij vrijwel alle merken. Daarbij komen verschillende termen voorbij: mild hybrid, ‘gewoon’ hybride, plug-in hybrid, hybride met range extender, noem maar op. Wat is het verschil tussen deze hybridesoorten? In deze blog zetten we dat eens helder op een rij.
Mild hybrid (MHEV)
Een mild hybrid wordt in de eerste plaats aangedreven door de brandstofmotor. Een kleine elektromotor en een klein accupakket bieden ondersteuning. Er is hierbij geen directe elektrische aandrijving van de wielen. Een mild hybrid zorgt er vooral voor dat de brandstofmotor bij het wegrijden vanuit stilstand wat minder hard hoeft te werken. Een mild hybrid kan je niet zelf opladen. De batterij wordt opgeladen met de energie die vrijkomt bij bijvoorbeeld het afremmen: regeneratief remmen.
‘Gewone’ hybrid (HEV)
Een ‘gewone’ hybride is de meest bekende vorm van hybrides, aangezien deze het langst bestaat. Een HEV heeft zowel een brandstof- als elektromotor aan boord. Meestal kunnen beide de wielen aandrijven: de elektromotor bij lage snelheden en de brandstofmotor bij hogere. Ook biedt de elektromotor extra ondersteuning bij die hogere snelheden, zodat de brandstofmotor minder hard hoeft te werken. Ook een HEV kan je niet zelf opladen. Dat gaat ook bij een HEV door middel van regeneratief remmen. Als dat niet voldoende is, dan wordt ook stroom opgewekt door de verbrandingsmotor.
Plug-in hybride (PHEV)
Deze variant is de laatste jaren sterk in opkomst. Dit is in feite een ‘gewone’ hybride, maar dan met een extra grote accu en sterkere elektromotor. Daardoor kan een plug-in hybride grotere afstanden en tot op hogere snelheden volledig elektrisch rijden. Ook kunnen bij een PHEV dus altijd zowel de elektromotor als brandstofmotor de wielen aandrijven. Meestal bedraagt de elektrische actieradius zo’n 50 kilometer. De plug-in hybridemodellen van Opel, de Astra Hybrid en Grandland Hybrid, komen zelfs zo’n 60 km ver. Ruim voldoende voor de meeste ritten dus! Een PHEV kan je wel zelf opladen: net als een volledig elektrische auto met een stekker. Vandaar ook de naam plug-in hybrid.
Range extender
Auto’s met een range extender zijn in de basis elektrisch aangedreven auto’s. Er is geen verbinding tussen verbrandingsmotor en wielen. De brandstofmotor is meestal niet al te groot en is er alleen om stroom op te wekken voor de batterij. Zo is er meer stroom en wordt de actieradius vergroot. Vandaar de naam ‘range extender’, ofwel ‘actieradiusverlenger’. Ook een auto met range extender kan je met een stekker opladen.