De Opel Kadett en Astra zijn al 85 jaar toonaangevend en vernieuwend. Dat vraagt om een terugblik die teruggaat van het prille begin tot de allernieuwste Opel Astra L. In deze aflevering stappen we van de Kadett E over op de Astra.
Bestverkochte Opel ooit
De Astra F werd gebouwd van de 1991 tot 1997 en was een absolute bestseller met meer dan 4,13 miljoen exemplaren. Daarmee is de Opel Astra F nog altijd het bestverkochte Opel-model ooit.
Veiligheidsoffensief
Opel startte ook met een veiligheidsoffensief. Zo had de Astra F veiligheidsgordels met spanners plus hoogteverstelling. De portieren waren versterkt met dubbele stalen buizen voor bescherming bij zijdelingse aanrijdingen en de katalysator deed zijn intrede.
Groot aanbod motoren
Het aanbod van de Astra F was heel breed. Er was keuze uit vijf benzinemotoren en een diesel. Deze viercilindermotoren waren allen voorzien van een geavanceerde nabehandeling van de uitlaatgassen. De 1,4-, 1,6-, 1,8-, en 2,0-liter benzinemotoren waren voorzien van driewegkatalysators en de 1,7-liter dieselmotor had een nieuw ontwikkelde oxidatiekatalysator.
Diverse varianten
In oktober 1991 waren de vijfdeurs hatchback, de vijfdeurs Caravan stationwagen en de sportieve Astra GSi als eerste leverbaar. Het topmodel GSi, alleen leverbaar als driedeurs ‘hot hatchback’, was leverbaar met 85 kW (115 pk) of 110 kW (150 pk) 2,0-litermotoren. Die laatste was voorzien van 16 kleppen en dubbele bovenliggende nokkenassen. De vierdeurs sedan verscheen in de lente van 1992, een jaar later gevolgd door de cabriolet die werd gebouwd door het Italiaanse bedrijf Bertone.
Multi-Info Display
Het Multi-Info Display op de middenconsole was een wereldprimeur. Het combineerde de schermen voor de radio, boordcomputer en controlelampjes op één plek in het blikveld van de bestuurder. De Astra F was ook de eerste in de compacte klasse met een Clean Air System dat de inzittenden beschermde tegen pollen, stof en vuildeeltjes. Verder was de GSi 16V de eerste auto in het segment met elektronische tractiecontrole.