Op de pagina’s van Opel Minded zetten we in twee afleveringen de Opel Calibra in het zonnetje. In de eerste aflevering kwam je meer te weten over de unieke aerodynamische eigenschappen en de verkoopcijfers. Nu scheuren we het circuit op, waar de Calibra in 1996 iedereen te snel af was in het International Touring Car-kampioenschap (ITC).
Van Duitsland tot Brazilië
In het seizoen van 1996 namen extreme auto’s deel. Het waren met recht volbloed racers met technologie aan boord waar ze zelfs in de Formule 1 jaloers op waren. Races van het ITC-kampioenschap vonden over de hele wereld plaats, van Hockenheim in Duitsland tot Sao Paulo in Brazilië.
Dubbel kampioen
Races werden live op televisie uitgezonden en bij elke race waren fans aan de buis gekluisterd. Aan het einde van het seizoen vierde Opel het grootste succes in zijn racegeschiedenis door zowel het rijders- als constructeurskampioenschap te winnen. Opel versloeg daarmee Alfa Romeo en Mercedes. De kampioenen van toerwagens in 1996 waren de Opel Calibra V6 4x4 en Manuel Reuter.
Reuter
Manuel Reuter - de coureur uit Mainz, Duitsland - verzekerde zich van het kampioenschap in een turbulente regenrace in Sao Paulo, waarin hij zijn grootste rivaal voor de titel, Mercedes-coureur Bernd Schneider, achter zich kon laten. Naast de titel van de coureur behaalde Opel ook de eerste plaats in het constructeurskampioenschap tijdens de seizoensfinale in Suzuka, Japan met 349 punten, voor Alfa Romeo (340 punten) en Mercedes (305).
Diverse overwinningen
Negen overwinningen - vier door Klaus Ludwig (Opel Team Zakspeed), drie door Manuel Reuter (Joest), twee door "Strietzel" Stuck (Rosberg) - evenals 19 andere podiumplaatsen in 26 races werden opgeëist door de Calibra-coureurs.
500 pk sterk
De klasse-1-toerwagens zaten vol hightech technologie. Denk aan een 2,5-liter V6-motoren met een vermogen van 500 pk. Die blok werd speciaal aangepast door Cosworth Engineering.
Vierwielaandrijving
De Opel Calibra had ook nog eens vierwielaandrijving met ABS en een hydraulisch bediende sami-automatische transmissie waarmee de versnellingen razendsnel werden ingelegd. De technologie, ontwikkeld in samenwerking met Opels partner Williams GP Engineering, verlichtte de werklast van de coureur, vooral in lastige racesituaties, en voorkwam een te hoog toerental van de motoren.
Schakelen in 0,004 seconde
Een hogedruk hydraulisch systeem bediende de sequentiële versnellingsbak. De bestuurder schakelde ofwel via de peddels achter het stuur ofwel door op een knop te drukken. De Calibra had slechts 0,004 seconde nodig om te schakelen, inclusief het inschakelen van de koppeling. De rondetijden van de ITC-toerwagens waren vergelijkbaar met die van de Formule 3000-auto’s, destijds de laatste voorbereidende reeks voor aspirant-Formule 1-coureurs.
ITC verdween
Het ITC werd na twee jaar geschiedenis. In 2000 vierde de DTM - nu de Duitse Touring Car Masters genoemd - zijn comeback met nieuwe, technologisch vereenvoudigde voorschriften en opnieuw met fabrieksteams uit Rüsselsheim. Manuel Reuter boekte twee overwinningen met de Opel Astra V8 Coupé. Joachim Winkelhock en Uwe Alzen vierden ook de eerste plaats.