Als er een nieuwe Opel is, dan gaan de fans op haaienjacht. Geen echte jacht natuurlijk, maar het is wel een leuke zoektocht naar de zeedieren die Opel inmiddels alweer jarenlang in zijn modellen verstopt. Dat is bij de nieuwe Opel Astra niet anders.
Hoe de Opel haaientraditie begon
Maar hoe begon die Opel haaientraditie ook alweer? Op een zondagmiddag in 2004 werkt ontwerper Dietmar Finger thuis aan een schets voor de nieuwe Corsa. Het is een schets voor een doodgewoon onderdeel: het buitenpaneel van de zijkant van het dashboardkastje. Een onderdeel dat normaal gesproken wordt afgedekt door het portier. Als het dashboardkastje wordt geopend, moet dit paneel zorgen voor stevigheid en daarom zitten er ribbels in het kunststof oppervlak. Finger is bezig met het ontwerpen van deze ribbels als zijn zoontje meekijkt en zegt: “waarom teken je niet gewoon een haai?” Waarom ook niet, denkt de ontwerper. En zo kregen de ribbels hun karakteristieke vorm.
Haaien in de auto
Het haaienidee werd gelukkig ook erg gewaardeerd door het management van Opel en zo ging het handschoenenkastje met de haai in serieproductie. Sindsdien hebben alle nieuwe Opel-modellen ten minste één haai in het interieur verstopt zitten, maar sommige modellen hebben er zelfs meer. In de Opel Zafira zaten er bijvoorbeeld liefst drie. In de nieuwe Opel Astra Sports Tourer zitten er twee: eentje voorin en eentje achterin.
Ook het management gaat op haaienjacht
De haaien in de Opel-interieur zijn zelfs zo’n cult geworden, dat alleen de interieurontwerper weet waar ze zitten. Zelfs voor het topmanagement blijft de locatie van de haai geheim. Daardoor zijn de Opel-haaien een interessante zoektocht voor iedereen, of je nou bij Opel werkt of niet.