Wil je een comfortabele personenauto of een robuuste offroader? De introductie van de Opel Frontera zorgt er begin jaren ’90 voor dat de Europese autokoper niet langer tussen beide hoeft te kiezen. In 1992 wordt het aanbod verder uitgebreid met de Monterey, een offroader die nog weer boven de Frontera is gepositioneerd. Nog meer dan de Frontera combineert hij de luxe en interieurruimte van een personenauto met de robuuste rijeigenschappen van een offroader. Daarmee behoort Opel tot de pioniers, want pas jaren later zou dit segment écht populair worden.
Het beste van twee werelden
De Opel Monterey is het resultaat van een samenwerking tussen Opel en Isuzu. De Isuzu Trooper vormt de basis, maar het model is door Opel grondig aangepast op de veeleisende Europese markt. Daardoor blijft het een stoer en robuust offroadmodel, maar biedt hij ook alles dat de Europese klant zoekt in een personenauto. Er zijn twee lengtevarianten. Het aanbod begint met de driedeurs RS met vier zitplaatsen, met daarboven de ‘gewone’ Monterey en de Monterey LTD met vijf deuren en naar wens zelfs zeven zitplaatsen.
Met zijn hoge carrosserie biedt de Opel Monterey goed overzicht op de weg, maar ook zeer veel interieurruimte. Zelfs op de derde zitrij is nog genoeg hoofd- en beenruimte. Met de achterbanken plat past er bovendien ruim 2.500 liter bagage achterin! Ook met het trekgewicht van 2.600 kg weet de Monterey kopers voor zich te winnen.
Voor ieder terrein
Het robuuste onderstel en de lage gearing zorgen ervoor dat de Monterey op ieder terrein goed uit de voeten kan. De Monterey heeft een waaddiepte van 60 cm en een aan- en afrijhoek van 40/31 graden voor/achter. Hellingen van tot 45 graden zijn geen enkel probleem. Een nieuwe innovatie in 1996 is de vierwielaandrijving die tijdens het rijden ingeschakeld kan worden.
Ook over de prestaties op asfalt heeft de bestuurder niets te klagen. Onder meer dubbele draagarmen vóór zorgen ook daar voor goede rijeigenschappen. De 3.1-liter viercilinder diesel en de 130 kW (177 pk) sterke 3.2-liter V6 benzinemotor zorgen daarbij voor een acceleratie naar 100 km/u in 11,5 seconden en een topsnelheid van 170 km/u. Dat zijn nog altijd uitstekende cijfers, zeker voor een offroader.
Facelift zorgt voor opfriskuur
In 1998 zorgt een facelift voor een fris en modern uiterlijk. Ook zijn er nieuwe motoren. De nieuwe 3.0-liter viercilinder diesel en 3.5-liter V6 benzinemotor maken de Opel Monterey de eerste offroader ter wereld met vier kleppen per cilinder en directe commonrail-inspuiting. Bovendien zijn de nieuwe motoren krachtiger én zuiniger dan de voorgaande. Het trekgewicht neemt toe tot een nog altijd indrukwekkende 3.000 kg. Tot slot worden ook op gebied van veiligheid verbeteringen doorgevoerd.
Opvolging
Na zeven jaar productie komt in 1999 een einde aan de carrière van de Opel Monterey. Terugkijkend naar de verkoopcijfers blijkt dat topmodel LTD met stip het populairst is. De keuze voor een luxe offroader was dus een goede. Toch laat een opvolger nog even op zich wachten, maar die komt uiteindelijk in de vorm van de Opel Antara. Daarna heeft de Opel Grandland de rol van SUV-vlaggenschip op zich genomen en dat doet hij nog altijd met veel succes.