Het is zo ver: ook de Opel Astra is er nu met volledig elektrische aandrijving. Een niet meer dan logische aanvulling op het aanbod. Niet alleen biedt de Opel Astra nu nog meer keuze, ook biedt Opel nu in het algemeen een volledig elektrisch model in nog meer segmenten.
De volledig elektrische uitvoering van de Opel Astra komt niet zomaar uit de lucht vallen. Al in de vroege jaren ’90 ontwikkelde Opel een volledig elektrische Astra, de Impuls. Helaas waren de techniek en de markt nog niet klaar voor grootschalige productie. Anno 2022 is het dan toch zo ver: de Opel Astra Electric versterkt het aanbod. Net zoals de Impuls als stationwagen, maar natuurlijk ook als vijfdeurs hatchback.
Met de komst van de Electric biedt de Opel Astra echt voor iedereen een aandrijfvariant, wat je wensen en behoeften ook zijn. De Opel Astra was namelijk al leverbaar met efficiënte benzine- en dieselmotoren en als plug-in hybride. Er is geen enkel ander Opel-model dat zo veel keuze in aandrijfvarianten biedt.
De elektromotor levert een maximaal vermogen van 115 kW (156 pk) en een koppel van 270 Nm. Dankzij de eigenschappen van een elektromotor zijn beide direct bij het wegrijden beschikbaar – lekker vlot dus. Met 170 km/u ligt de topsnelheid hoger dan die van veel concurrenten. Ook niet onbelangrijk: de 54 kWh batterij zorgt voor een actieradius van 416 km (WLTP). Het energieverbruik bedraagt slechts 14,9 kWh/100 km (WLTP). Natuurlijk behoort ook snelladen tot de mogelijkheden: in 30 minuten is de batterij weer voor 80% opgeladen. Bij een reguliere laadpaal kan de Opel Astra Electric opladen met 11 kW.
Het batterijpakket van de Astra Electric is gemonteerd in de bodem van de auto, waardoor er geen zit- en bagageruimte verloren gaat. Bij de Astra Sports Tourer Electric biedt de bagageruimte zelfs een inhoud van 516 liter. Met de achterbank plat is dat 1.553 liter. De lage positie van de batterij zorgt ook voor een laag zwaartepunt en daarmee voor een extra stabiele wegligging.
Tot slot biedt de Opel Astra Electric een net zo rijke uitrusting als de andere Astra-modellen. Van de ergonomische, AGR-gecertificeerde stoelen tot de volledig digitale Pure Panel-cockpit en de talrijke assistentiesystemen.
Eén op de vier elektrische B-segment SUV’s is een Opel Mokka-e